Ambroise Baillifard
Scientific Collaborator
Links
E-MailNews
The recently published handbook, co-edited by Prof. Dr. Corinna Martarelli, Dr. Maik Bieleke and Prof. Dr. Wanja Wolff, is now…
[Webinar] Fostering asynchronous interactions throughout the semester
Publication in European Journal of Psychological Assessment
Functions at UniDistance Suisse
EDUDL+
- Scientific Collaborator
Publications
Scientific journal articles
- Baillifard, A., Gabella, M., Banta Lavenex, P., & Martarelli, C. S. (2024). Effective learning with a personal AI tutor: A case study. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12888-5
- Baillifard, A., & Martarelli, C. S. (2023). Notes et taux de décrochage inébranlables durant la Covid-19 en enseignement universitaire à distance: Savoirs, 60(3), 13–30. https://doi.org/10.3917/savo.060.0013
- Baillifard, A., Bonvin, M., & Guiard, N. (2023). AMUQquiz et Kaïros : regards croisés sur la création et le développement de deux plateformes d’apprentissage adaptatives. Revue Internationale Des Technologies En Pédagogie Universitaire, 20(2), 139–153. https://doi.org/10.18162/ritpu-2023-v20n2-11
- Baillifard, A. (2023). Éléments de validité à propos d’un instrument mesurant le climat relationnel perçu par des étudiants et étudiantes universitaires à distance1. Mesure et Évaluation En Éducation, 45(2), 1–36. https://doi.org/10.7202/1100094ar
- Baillifard, A. (2023). Apprendre, un jeu de la confiance et du hasard. Revue internationale de l'AUPTIC, 3, 45-59.
- Baillifard, A., Carbonel, H., & Jullien, J.-M. (2022). Enseignement bimodal simultané : réalités et perceptions des étudiants et des enseignants. Distances et Médiations Des Savoirs, 38(38). https://doi.org/10.4000/dms.7877
- Martarelli, C. S., Baillifard, A., & Audrin, C. (2022). A Trait-Based Network Perspective on the Validation of the French Short Boredom Proneness Scale. European Journal of Psychological Assessment. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000718
- Baillifard, A. (2021). 7 clefs pour des interactions pédagogiques porteuses d’apprentissages. Formation et profession, 29(2), 1. https://doi.org/10.18162/fp.2021.a231
Chapters, editorials, reviews, chronicles…
- Martarelli, C. S., & Baillifard, A. (2024). Mind-wandering as an exploratory response to boredom. In M. Bieleke, W. Wolff & C. S. Martarelli (Eds.), The Routledge International Handbook of Boredom. Routledge.
- Baillifard, A. (2024). Apprendre : une aventure. Cahiers Pédagogiques, 594, 47-19.
- Bieleke, M., Wolff, W., Martarelli C.S., et al. (2024). Overview of current directions in boredom research. In M. Bieleke, W. Wolff & C. S. Martarelli (Eds.), The Routledge International Handbook of Boredom. Routledge.
- Baillifard, A. et Bonvin, M. (2023). Ni plagosus Orbilius ni pur enseignement positif. Qu’est-ce qu’enseigner?. Médiations et médiatisations, 13, 79-83.
- Baillifard, A., Rebord, N., & Gremion, C. (2023). Jeux et éducation : 2500 ans de liens ambigus. Revue internationale de l'AUPTIC, 3, 5-10. https://www.sfuvet.swiss/node/12039
- Baillifard, A. (2022). Chiron, P. (2018). Manuel de rhétorique. Comment faire de l’élève un citoyen [Recension]. Les Belles Lettres. Revue des sciences de l’éducation, 48(2). https://doi.org/10.7202/1098349ar
- Baillifard, A. (2022). Les vertus de la correction par les pairs. Formation et profession, 30(2), 1. https://doi.org/10.18162/fp.2022.a263
- Baillifard, A., & Corinna, M. (2022). Oui à l’ennui. Formation et profession, 30(1), 1. https://doi.org/10.18162/fp.2022.a254