C’est décidé, vous aimeriez vous inscrire ? Découvrez nos conditions d’admission, les documents à fournir et les étapes de votre inscription.
Délai d'inscription pour le semestre d’automne 2024 : 31 mai 2024
Admission and registration
Inscription au Bachelor en psychologie
Quelles sont nos conditions d’admission d'UniDistance Suisse?
Nos conditions d’admission varient selon la formation que vous souhaitez suivre. Elles ne sont pas identiques pour un bachelor, un master ou une formation continue.
Quels documents devez-vous fournir pour l'inscription?
Pour vous inscrire, vous devez télécharger plusieurs documents dans le formulaire d’inscription en ligne, comme par exemple le diplôme qui vous donne accès à la formation souhaitée.
Comment vous inscrire pour étudier à UniDistance Suisse?
Notre processus d’inscription comprend plusieurs étapes: un formulaire d’inscription en ligne, votre admission et enfin votre immatriculation.
Conditions d’admission
Pour accéder au Bachelor en psychologie, nous exigeons l’un des titres suivants :
Titres suisses
- Certificat de maturité gymnasiale reconnu par la Confédération
- Certificat de maturité professionnelle ou spécialisée accompagné du certificat d’examen complémentaire de la Commission suisse de maturité « Passerelle »
- Bachelor d’une haute école suisse (HES, HEC, HEP, HEG)
Titre suisse jugé équivalent conformément à l’Annexe A des Dispositions d’application du Règlement d’admission
Titres étrangers
Titre étranger jugé équivalent à la maturité gymnasiale conformément à l’Annexe B des Dispositions d’application du Règlement d’admission. Vous y trouverez les diplômes exigés et les conditions complémentaires pour chaque pays.
Un diplôme étranger donnant accès à des études universitaires dans le pays l'ayant délivré ne constitue pas forcément un titre d'accès valable ou suffisant pour une admission à UniDistance Suisse. De plus, sont pris en considération, en premier lieu, les diplômes étrangers équivalents à une maturité suisse.
Par ailleurs, la formation est en français. Vous devez donc attester d’un bon niveau de français (niveau C1). En outre, vous devez être à l'aise à lire la littérature scientifique en anglais.
Echec définitif
Les personnes qui ont subi, dans une université ou une haute école suisse ou étrangère, un échec définitif aux examens ne peuvent être admises dans la même filière d’études à UniDistance Suisse.
Demandes d’équivalence - reconnaissance d’études antérieures
Toute formation équivalente réalisée au sein d’une haute école ou dans tout autre établissement d’enseignement supérieur peut être prise en compte pour autant que son contenu et volume de travail soient jugés conformes à nos exigences et correspondent à un module de notre cursus, qu’elle ne remonte pas à plus de cinq ans et que la note soit suffisante. Au moins 120 des 180 crédits ECTS exigés pour l’obtention du bachelor doivent être obtenus à UniDistance Suisse. La demande d’équivalence est intégrée au formulaire d’inscription.
Compétences linguistiques
Vous devez maîtriser le français et être capable de lire la littérature scientifique en anglais.
Documents needed for registration
You must apply online. In order to complete the form, we recommend that you have all the information set out below to hand:
- your AVS (social security/national insurance) number (13 figures);
- all information about your previous academic background;
- your place of residence when you graduated;
- a copy of your access degree;
- a copy of any documents needed for module accreditations (application letter, notes, modules' description);
- a passport photo and a copy of your identity card or of your passport;
- the exact title of your access degree and its obtention date;
- if your surname has changed since obtaining your degree, proof of your change of name.
How do I register? Follow the stages of the registration process
a. Complete the online application form
b. Print out the confirmation of registration
At the end of the form, you will find a document entitled «Confirmation of Registration». This will also be sent to you by e-mail. It must be printed out, dated, signed and sent, together with your documents, before the registration deadline. No application will be processed without these documents.
c. Send in your application
Send a paper copy of all your documents and degrees/diplomas by post, in one envelope, to the following address:
In German:
FernUni Schweiz
Student Services
Churerstrasse 135
8808 Pfäffikon SZ
In French:
UniDistance Suisse
Student services
Technopôle 5
3960 Sierre
If parts of your application are missing, we will be unable to process it.
You will then receive either a request for additional information if required, or a provisional confirmation of admission together with an invoice for the fees for the first semester.
This invoice must be paid within the stipulated period.
Final confirmation of your registration will take place as soon as your payment has been received.
You are officially matriculated from the first day of the semester (spring semester: February 1st / fall semester: August 1st ).
As this procedure is relatively lengthy, we strongly encourage you to allow sufficient time for processing your application so that you can receive all your documents and access details before the start of the course.
Withdrawing your application
You can withdraw your application before the beginning of the semester. However, an administrative fee will be charged. More details can be found in the Fees Rules (in French and German).
Do you meet the admission requirements and are you familiar with the application process?
Finalise your decision in a few clicks.
Vos questions les plus fréquentes au sujet du processus d’inscription à UniDistance Suisse
In the case of definitive failure, unfortunately, you cannot enroll in the same field of study. However, you can enroll in a different field of study.
It is possible to submit a request for equivalencies during the online registration (but not once the programme has already begun) to have ECTS credits earned in previous university-level studies recognized.
A maximum of 60 ECTS credits can be acknowledged for bachelor's programmes and 30 ECTS credits for master's programmes. Additionally, only ECTS credits acquired in the last 5 years are considered in such a request.
For an equivalence to be granted, the content of the acquired courses and the number of ECTS credits obtained must match those of one or more modules in our curriculum.
Dual enrollment in the same field of study is not possible. However, if the field of study is different, the candidate can be admitted to UniDistance Suisse provided that the other university approves of dual enrollment. It is the responsibility of the candidate to obtain this approval and provide the documentation during the registration process.
Les candidat-e-s ne possédant pas l’un des titres d’accès requis pour être directement admis-es peuvent passer par notre admission sur dossier et examens. Cette dernière est accessible uniquement pour les personnes résidant en Suisse. Pour plus d’informations, veuillez consulter la page Admission sans maturité.
Anyone who does not have a Matura certificate in accordance with Art. 6(1)(a) and (b) of the Rules of Admission is admitted to study only if the certificate of education gained is regarded as equivalent to a Matura. The Executive Board decides on the equivalence of certificates of education. The list of equivalent certificates of education can be found in Annex A of the Rules of Admission.
No, admission does not, under any circumstances, result in the issuance of a residence permit.
You do not need such a permit because you are not required to be a resident in Switzerland to study with us. Your nationality plays no role in your admission. Only the formal criteria outlined in the Admission Regulations are considered.
The courses of study are, as a general rule, taught in German, English or French. A very good knowledge of the course language is therefore indispensable.
Candidates with another mother tongue must possess confirmation of a successfully completed language examination or evidence of sufficient linguistic educational background in the language of instruction at university or secondary school level.
Holders of foreign diplomas may be admitted provided that the diploma obtained is recognised as equivalent to those set out in article 8, paragraph 1 of the Admission Regulations. You will find our admission requirements by country of origin of the diploma in Annex B of these regulations.
Yes; you don't need to live in Switzerland to study with us.
Switch eduID is a shared authentication procedure used by all Swiss universities and universities of applied science. In case of admission, your Switch eduID credentials will allow you to log in to our various online platforms. Please make a note of the password you use, as you will need it later.
You can use our online registration form to provide us with the necessary information and submit documents (e.g. for a request for equivalence).
Once the online registration has been finalised, you will have to send by post the dated and signed confirmation of registration as well as the certified copy or copies or the originals of your access degrees.
UniDistance Suisse will only process applications once they have been received by post.
Firstly, you need to complete the online registration form, selecting the option «Admission 25+». You must upload various documents needed for the evaluation of your application and indicate the programme you wish to pursue. Once the online registration is completed, the dated and signed confirmation of registration must be sent via email to studentservices@unidistance.ch. Applications are only processed upon receipt of this confirmation email.
Une fois que le dossier a été accepté, le ou la candidat-e étudie de son côté pendant huit mois, de septembre à avril, avec les contenus fournis par UniDistance via la plateforme d’étude en ligne Moodle. En mai, les candidat-e-s passent les différentes épreuves de l’examen « Admission 25+ ». En juin, les candidat-e-s reçoivent les résultats de leurs examens. Si les examens sont réussis, ils/elles peuvent s’inscrire soit pour la rentrée d’automne, pour démarrer les études au 1er août, soit pour la rentrée de printemps, pour commencer au 1er février. La décision positive à l’admission est valable pendant deux ans.