Les projets de recherche de la Faculté de psychologie

  • Project «Tracking visual images in healthy aging»
    Visual mental imagery characterizes our inner worlds. We mostly experience our world via visual perception and when recalling past events, we rely on mental imagery. In this project we aim to investigate the generation and inspection of detailed mental images in the elderly with an eye-tracking approach. Eye data provide a unique window to understand mental imagery and visual memory in the elderly.
  • Projet « L’école de demain »
    Les éléments qui caractérisent un bon outil pédagogique numérique sont encore trop peu étudiés. Ce projet vise à développer une application web d’apprentissage d’une deuxième langue qui est basée sur des principes d’apprentissage scientifiquement fondés. L’utilité de l’application web sera évaluée sur plusieurs années et de manière scientifique.
  • Project «The role of irrational beliefs on perception, cognition, and media use»
    Many people hold beliefs about subjects which are difficult or impossible to explain with established knowledge or scientific methods, such as paranormal phenomena (telepathy) or believe in conspiracy theories. This project focuses on the association of such irrational beliefs with perceptual, cognitive and personality aspects in the context of (social) media usage.
     
  • Project «Creativity: Links to personality, perception and brain mechanisms»
    Creative thinking is an extraordinary capacity of the human mind that is advancing culture, science, economy and alike. Despite a long history of research, there are still important questions that remain open: What are the facets of creative thinking? How can it be assessed? Which aspects of personality are linked to creativity? What are the underlying neuronal mechanisms? And how can creative thinking be improved?
     
  • Project «Numerical Cognition»
    Numbers are omnipresent in our society, and dealing with numbers (e.g. in a supermarket or at school) is a key cognitive competence that has a crucial impact on our socio-economic status and well-being. The aim of this project is to explore basic cognitive and neuronal aspects of numerical cognition.
     
  • Project «The role of motives on emotional processing»
    There is variance between persons regarding the incentives that activate our motivational system. The effect of individual differences in basic motives on attentional allocation to emotional stimuli remains controversial.
  • Project «What makes a Screencast successful?»
    Screencasts are useful eLearning-tools for distance learning. However, they are not always successful. Different aspects of screencast will be explored in this project, with a focus on cognitive and affective impacts on observers.
     
  • Project «When is the use of tablets useful?»
    Tablets and Smartphones are omnipresent in our society, and more and more schools have started to use tablets in classrooms. Considering perceptual and cognitive factors, it remains unclear for which tasks the user can really profit from the use of tablets.
  • Projet « Liens entre activité cérébrale (EEG) et capacités cognitives »
    Dans ce projet, nous explorons premièrement les relations entre l’activité cérébrale, en utilisant des enregistrements EEG, et la mémoire chez les enfants au développement typique, de jeunes adultes et des personnes âgées en bonne santé. Nous cherchons également à caractériser les micro-états EEG présents chez les personnes avec syndrome de Down (Trisomie 21 or T21) ou syndrome de Williams (WS).
     
  • Projet « L’impact de formations intermodales sur les capacités cognitives de personnes avec handicap »
    De nombreuses études ont essayé de déterminer si les entraînements dits « cognitifs » conduisent à une amélioration des performances cognitives. Ce projet a pour but de déterminer si une formation intermodale et intensive a un impact sur les capacités cognitives des personnes en situation de handicap intellectuel.
     
  • Projet « Profiles de capacités spatiales dans le syndrome de Down et le syndrome de Williams »
    Le syndrome de Down (Trisomie 21 ou T21) et le syndrome de Williams (SW) sont des maladies génétiques caractérisées par un retard mental et une diminution des capacités de traitement des informations visuospatiales. Toutefois, les capacités spatiales nécessaires pour naviguer dans le monde réel n’ont pas fait l’objet d’études comparées chez les personnes atteintes de T21 ou de SW. Ce projet a pour but de pallier ce manque de connaissance.
  • Project « EATMINT »
    How to improve emotional awareness, emotion sharing with peers and emotion regulation in computer-mediated collaboration? ​​​​
     
  • Project « EMOVIZ »
    How to support self-regulation and engagement in distance learning?

Projets terminés

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